Αξιοποίηση Ηλεκτρονικών Πόρων στην Ελληνική Φιλολογία-Digital Humanities
Styliani Markantonatou
Στην αρχή θα δοθεί μια γενική εικόνα για τη διάδραση ανάμεσα στην Επιστήμη των Υπολογιστών και τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Το μάθημα στη συνέχεια θα επικεντρωθεί στη δημιουργία και τη χρήση πόρων για την αποθήκευση/διατήρηση/μελέτη του κειμενικού υλικού (και εν μέρει και άλλου υλικού, πχ μουσειακό υλικό, βιβλιοθήκες) και στη χρήση τεχνικών επεξεργασίας της φυσικής γλώσσας. Θα συζητηθούν τα πλέον αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, τα οποία αντλούνται κυρίως από τη σχετική δραστηριότητα στις αγγλόφωνες χώρες. Επίσης, θα συζητηθούν, το δυνατόν λεπτομερώς, οι πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί για την Νέα Ελληνική.
Δεξιότητες: Τα μαθήματα συνοδεύονται από ασκήσεις και παρουσιάσεις άρθρων έτσι ώστε να αποκτήσουν οι φοιτητές τη δεξιότητα να χρησιμοποιούν τους πόρους ανάλογα με τις ανάγκες τους.
Ικανότητες: Οι φοιτητές αξιολογούνται με δύο τρόπους: (1) παρουσίαση άρθρων, όπου αναπτύσσεται η ικανότητα κατανόησης ξένης βιβλιογραφίας και η ικανότητα παρουσίασης ειδικών αντικειμένων σε κοινό (2) βάσει ατομικής εργασίας στην οποία θα καλούνται να εμπλουτίσουν έναν ηλεκτρονικό πόρο για τα ιδιώματα της Νέας Ελληνικής όπως χρησιμοποιούνται στη λογοτεχνία και στην ομιλούμενη γλώσσα. Θα αξιολογηθεί η ικανότητά τους να κατανοούν ένα ηλεκτρονικό εργαλείο, να κατανοούν γλωσσικά προβλήματα (γραμματικά, σημασιολογικά, υφολογικά) με βάση τη μελέτη πρωτογενούς υλικού και να κωδικοποιούν γνώση με χρήση προτύπων που έχουν αναπτυχθεί για την Νέα Ελληνική.
ΛιγότεραΣτην αρχή θα δοθεί μια γενική εικόνα για τη διάδραση ανάμεσα στην Επιστήμη των Υπολογιστών και τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Το μάθημα στη συνέχεια θα επικεντρωθεί στη δημιουργία και τη χρήση πόρων για την αποθήκευση/διατήρηση/μελέτη του κειμενικού υλικού (και εν μέρει και άλλου υλικού, πχ μουσειακό υλικό, βιβλιοθήκες) και στη χρήση τεχνικών επεξεργασίας της φυσικής γλώσσας. Θα συζητηθούν τα πλέον αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, τα οποία αντλούνται κυρίως από τη σχετική δραστηριότητα στις αγγλόφωνες χώρες. Επίσης, θα συζητηθούν, το δυνατόν λεπτομερώς, οι πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί για την Νέα Ελληνική.
Δεξιότητες: Τα μαθήματα συνοδεύονται από ασκήσεις και παρουσιάσεις άρθρων έτσι ώστε να αποκτήσουν οι φοιτητές τη δεξιότητα να χρησιμοποιούν τους πόρους ανάλογα με τις ανάγκες τους.
Ικανότητες: Οι φοιτητές αξιολογούνται με δύο τρόπους: (1) παρουσίαση άρθρων, όπου αναπτύσσεται η ικανότητα κατανόησης ξένης βιβλιογραφίας και η ικανότητα παρουσίασης ειδικών αντικειμένων σε κοινό (2) βάσει
Στην αρχή θα δοθεί μια γενική εικόνα για τη διάδραση ανάμεσα στην Επιστήμη των Υπολογιστών και τις Ανθρωπιστικές Επιστήμες. Το μάθημα στη συνέχεια θα επικεντρωθεί στη δημιουργία και τη χρήση πόρων για την αποθήκευση/διατήρηση/μελέτη του κειμενικού υλικού (και εν μέρει και άλλου υλικού, πχ μουσειακό υλικό, βιβλιοθήκες) και στη χρήση τεχνικών επεξεργασίας της φυσικής γλώσσας. Θα συζητηθούν τα πλέον αντιπροσωπευτικά παραδείγματα, τα οποία αντλούνται κυρίως από τη σχετική δραστηριότητα στις αγγλόφωνες χώρες. Επίσης, θα συζητηθούν, το δυνατόν λεπτομερώς, οι πρωτοβουλίες που έχουν αναληφθεί για την Νέα Ελληνική.
Δεξιότητες: Τα μαθήματα συνοδεύονται από ασκήσεις και παρουσιάσεις άρθρων έτσι ώστε να αποκτήσουν οι φοιτητές τη δεξιότητα να χρησιμοποιούν τους πόρους ανάλογα με τις ανάγκες τους.
Ικανότητες: Οι φοιτητές αξιολογούνται με δύο τρόπους: (1) παρουσίαση άρθρων, όπου αναπτύσσεται η ικανότητα κατανόησης ξένης βιβλιογραφίας και η ικανότητα παρουσίασης ειδικών αντικειμένων σε κοινό (2) βάσει
Ενότητα 1
Εισαγωγή, γενική εικόνα του χώρου των Ψηφιακών Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Το αρχείο 1_Lecture.pdf αντιστοιχεί στην Ενότητα 1.
Bιβλιογραφία
- http://digitalhumanities.org:3030/companion/view?docId=blackwell/9781405103213/9781405103213.xml&chunk.id=ss1-2-8&toc.depth=1&toc.id=ss1-2-8&brand=9781405103213_brand
- Emma Annette Wilson and Mary Alexander . When Metadata Becomes Outreach: Indexing, Describing, and Encoding For DH
- Mary S. Woodley. 2016. Metadata Matters: Connecting People and Information. In (Ed.) Murtha Baca. Introduction to Metadata. 3rd Getty Foundation.
Eνότητα 2
Το αρχείο 2_Lecture.pdf αντιστοιχεί στην Eνότητα 2.
Βιβλιογραφία
- TEI guidelines http://www.tei-c.org/guidelines/customization/Lite
- Δημητρούλια, Ξ., Τικτοπούλου, Α., 2015. Ψηφιακές λογοτεχνικές σπουδές. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/5827.
Ενότητα 3.
Αντιστοιχεί το αρχείο 3_Lecture.pdf
Βιβλιογραφία
- Θεολόγος Βοσταντζόγλου, 1962 «ΟΝΟΜΑΣΤΙΚΟΝ»
- WordNet https://wordnet.princeton.edu/
- Ελληνικό WordNet
http://wordnet.okfn.gr/index.php?id=search&super=1&query=%CE%BF%CE%BD%CF%84%CF%8C%CF%84%CE%B7%CF%84%CE%B1 - Panagiotis Blitsas and Maria Gregoriadou. 2011. Greek WordNet and Its Extension with Terms of the Computer Science Domain. Universal Access in Human-Computer Interaction. Applications and Services: 6th International Conference, UAHCI 2011, Held as Part of HCI International 2011, Orlando, FL, USA, July 9-14, 2011, Proceedings, Part IV (pp.22-31)
Ενότητα 4.
Το αρχείο 4_Lecture.pdf αντιστοιχεί στην Ενότητα 4.
Βιβλιογραφία
FrameNet
Ενότητα 5
Ιδιώματα. Υλικό για την ατομική άσκηση των φοιτητών.
Το αρχείο 5-6_Lecture.pdf αντιστοιχεί στην Ενότητα 5.
Την διεξαγωγή της άσκησης θα υποστηρίξει ο κος Γιώργος Ζάκης, Γλωσσολόγος, ΜΑ.
Βιβλιογραφία
- Joanna Szerszunowicz. 2017. The Stylistic Parameter in Contrastive Phraseological Research
https://www.researchgate.net/publication/319988112_The_Stylistic_Parameter_in_Contrastive_Phraseological_Research [accessed Aug 20 2018].
- Amir Shojaei. 2012. Translation of Idioms and Fixed Expressions: Strategies and Difficulties. Theory and Practice in Language Studies, Vol. 2, No. 6, pp. 1220-1229, © 2012 ACADEMY PUBLISHER Manufactured in Finland.doi:10.4304/tpls.2.
- Labropoulou, P., E. Mantzari, and M. Gavrilidou. 1996. Lexicon - Morphosyntactic Specifications: Language Specific Instantiation (Greek), PP-PAROLE, MLAP 63-386 report
Ενότητα 6
Το αρχείο 7_Lecture.pdf αντιστοιχεί στην Ενότητα 6.
Βιβλιογραφία
- Anne J. Gilliland. 2016. Setting the Stage. Ιntroduction to Metadata. http://www.getty.edu/publications/intrometadata/setting-the-stage/
- Methodological tips for mappings to CIDOC CRM Related Meeting: 36th CIDOC CRM and 29th FRBR CRM Available Documents: CAA2016MethodologicalTipsForMappingsToCIDOC-CRM-v4.pptx Presentation Date : August 2, 2016Authors: Maria Theodoridou, Maria Daskalaki, Martin Doerr, George Bruseker
Ενότητα 7.
Η Ενότητα 7 θα διδαχθεί από την Δρ. Κατερίνα Τοράκη.
Βιβλιογραφία
- Καπιδάκης, Σ., Λαζαρίνης, Φ., Τοράκη, Κ., 2015. Θέματα βιβλιοθηκονομίας και επιστήμης των πληροφοριών. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/1674.
- Varner, S., & Hswe, P. 2016. Special Report: Digital Humanities in Libraries. American Libraries, January 4, 2016. Διαθέσιμο στο: https://americanlibrariesmagazine.org/2016/01/04/special-report-digital-humanities-libraries/.
- eContentEKT. Ψηφιακό περιεχόμενο και υπηρεσίες. Διαθέσιμο στο: https://econtent.ekt.gr/el.
Ενότητα 8
Το αρχείο 9-10_Lecture.pdf αντιστοιχεί στην Ενότητα 8.
Βιβλιογραφία
- Υπολογιστική Γλωσσολογία (Τάντος, Μαρκαντωνάτου, Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Κυριακοπούλου) https://repository.kallipos.gr/handle/11419/2205
- Prokopis Prokopidis, Byron Geograntopoulos, Haris Papageorgiou. 2001. A suite of NLP tools for Greek. Proceedings of the 10th International Conference of Greek Linguistics, Komotini, Greece http://nlp.ilsp.gr/nlp/ICGL2011_Prokopidis_etal.pdf
Eνότητα 9
Το αρχείο 11_Lecture.pdf αντιστοιχεί στην Ενότητα 9.
Βιβλιογραφία
- Introduction to Controlled Vocabularies, getty.edu/research/publications/electronic_publications/intro_controlled_vocab/
- Υπολογιστική Γλωσσολογία (Τάντος, Μαρκαντωνάτου, Αναστασιάδη-Συμεωνίδη, Κυριακοπούλου) https://repository.kallipos.gr/handle/11419/2205
Ενότητα 10
Το αρχείο 12_Lecture.pdf αντιστοιχεί στην Ενότητα 10.
Βιβλιογραφία
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -