Οικονομικά της Εκπαίδευσης
Christos Koutsampelas
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στα οικονομικά της εκπαίδευσης. Ο βασικός στόχος είναι οι φοιτητές να είναι σε θέση να κατανοούν την οικονομική διάσταση των εκπαιδευτικών επιλογών, διαδικασιών και αποτελεσμάτων τόσο στο ατομικό όσο και στο συλλογικό επίπεδο. Η ύλη του μαθήματος βασίζεται στη σύγχρονη βιβλιογραφία.
Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται θέματα όπως: η θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου, η ιδιωτική και κοινωνική απόδοση της εκπαίδευσης, η θεωρία σηματοδότησης, η συνάρτηση απολαβών του Mincer, η σχέση μεταξύ εκπαίδευσης και οικονομικής ανάπτυξης, η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης καθώς και μια σειρά από ειδικά θέματα των οικονομικών της εκπαίδευσης (το μέγεθος της τάξης, οι διαμαθητικές επιδράσεις, η οικονομική σημασία των μη γνωστικών δεξιοτήτων και άλλα).
Για την παρακολούθηση του μαθήματος δεν απαιτούνται προχωρημένες γνώσεις οικονομικών. Μαθηματικοποιημένα οικονομικά μοντέλα παρουσιάζονται σε απλοποιημένη μορφή προκειμένου να δοθεί έμφαση στις έννοιες και στη σημασία τους για την άσκηση της εκπαιδευτικής πολιτικής. Παράλληλα, οι φοιτητές αναπτύσσουν βασικές γνώσεις οικονομικών όπως αυτές εφαρμόζονται στην εκπαίδευση. Τέλος, το μάθημα στοχεύει να φέρει τους φοιτητές σε επαφή με τα ευρήματα της σύγχρονης επιστημονικής βιβλιογραφίας του χώρου.
Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται σε γραπτή τελική εξέταση που περιλαμβάνει συνδυασμό ερωτήσεων σύντομης ανάπτυξης και ερωτήσεων ανάπτυξης δοκιμίου.
Βιβλιογραφία:
- Ψαχαρόπουλος (1999). Οικονομική της Εκπαίδευσης. Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα.
- Σημειώσεις του διδάσκοντα.
Λιγότερα
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στα οικονομικά της εκπαίδευσης. Ο βασικός στόχος είναι οι φοιτητές να είναι σε θέση να κατανοούν την οικονομική διάσταση των εκπαιδευτικών επιλογών, διαδικασιών και αποτελεσμάτων τόσο στο ατομικό όσο και στο συλλογικό επίπεδο. Η ύλη του μαθήματος βασίζεται στη σύγχρονη βιβλιογραφία.
Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται θέματα όπως: η θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου, η ιδιωτική και κοινωνική απόδοση της εκπαίδευσης, η θεωρία σηματοδότησης, η συνάρτηση απολαβών του Mincer, η σχέση μεταξύ εκπαίδευσης και οικονομικής ανάπτυξης, η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης καθώς και μια σειρά από ειδικά θέματα των οικονομικών της εκπαίδευσης (το μέγεθος της τάξης, οι διαμαθητικές επιδράσεις, η οικονομική σημασία των μη γνωστικών δεξιοτήτων και άλλα).
Για την παρακολούθηση του μαθήματος δεν απαιτούνται προχωρημένες γνώσεις οικονομικών. Μαθηματικοποιημένα οικονομικά μοντέλα παρουσιάζονται σε απλοποιημένη μορφή προκειμένου να δοθεί έμφαση στις έννοιες και στη σημασία τους για τ
Το μάθημα αποτελεί μια εισαγωγή στα οικονομικά της εκπαίδευσης. Ο βασικός στόχος είναι οι φοιτητές να είναι σε θέση να κατανοούν την οικονομική διάσταση των εκπαιδευτικών επιλογών, διαδικασιών και αποτελεσμάτων τόσο στο ατομικό όσο και στο συλλογικό επίπεδο. Η ύλη του μαθήματος βασίζεται στη σύγχρονη βιβλιογραφία.
Στο πλαίσιο του μαθήματος εξετάζονται θέματα όπως: η θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου, η ιδιωτική και κοινωνική απόδοση της εκπαίδευσης, η θεωρία σηματοδότησης, η συνάρτηση απολαβών του Mincer, η σχέση μεταξύ εκπαίδευσης και οικονομικής ανάπτυξης, η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης καθώς και μια σειρά από ειδικά θέματα των οικονομικών της εκπαίδευσης (το μέγεθος της τάξης, οι διαμαθητικές επιδράσεις, η οικονομική σημασία των μη γνωστικών δεξιοτήτων και άλλα).
Για την παρακολούθηση του μαθήματος δεν απαιτούνται προχωρημένες γνώσεις οικονομικών. Μαθηματικοποιημένα οικονομικά μοντέλα παρουσιάζονται σε απλοποιημένη μορφή προκειμένου να δοθεί έμφαση στις έννοιες και στη σημασία τους για τ
Στοιχεία, στόχοι και σκοπός του μαθήματος. Εισαγωγικά στοιχεία και βασικές αρχές των οικονομικών. Εισαγωγή στα οικονομικά της εκπαίδευσης και παρουσίαση της ιστορικής εξέλιξης του πεδίου. Stylized facts ("στυλιζαρισμένα γεγονότα") στα οικονομικά της εκπαίδευσης. Βασικές έννοιες των οικονομικών (σπανιότητα των πόρων, κόστος ευκαιρίας, αποτελεσματικότητα, ισότητα, κ.α.) και εφαρμογή τους στην εκπαίδευση.
Θεωρία Ανθρώπινου Κεφαλαίου, η εκπαίδευση ως επένδυση, κόστη και οφέλη της εκπαίδευσης, ανθρώπινο κεφάλαιο και παραγωγικότητα, η μέθοδος της καθαρής παρούσας αξίας, η διάσταση του χρόνου.
Θεωρία σηματοδότησης, ασύμμετρη πληροφόρηση, η έννοια του σήματος.
Η συνάρτηση αμοιβών του Mincer: απλή και επαυξημένη μορφή, η ιδιωτική απόδοση της εκπαίδευσης, εμπειρικά ευρήματα.
Δημόσιες και ιδιωτικές δαπάνες εκπαίδευσης, η πολιτική των κουπονιών εκπαίδευσης
Ορισμός του προβλήματος, εκπαιδευτική και οικονομική διάσταση, ποσοτική διάσταση και βασικά ευρήματα.
Η έννοια της εξωτερικότητας, βασικά κανάλια διαμαθητικών επιδράσεων, εμπειρικά ευρήματα και διαμόρφωση πολιτικής.
Οικονομική διάσταση του προβλήματος, αποτελεσματικότητα του δασκάλου, επιλογή και μέτρηση της αποτελεσματικότητας των δασκάλων.
Μέτρηση οικονομικής μεγέθυνσης, ιστορική εξέλιξη, εκπαίδευση και ανάπτυξη, ποιοτική εκπαίδευση και ανάπτυξη.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- Κυριακή, 12 Ιουλίου 2020
- Δευτέρα, 15 Ιουνίου 2020
- Παρασκευή, 03 Ιανουαρίου 2020