Αρχές Σχεδιασμού Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων και Υλικού

Kostas Dimopoulos

Περιγραφή

Προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής-τρια θα είναι σε θέση να:

  • Περιγράφουν τα συστατικά μέρη που συνιστούν ένα ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα
  • Αναφέρουν τις προϋποθέσεις για την επιτυχή εφαρμογή ενός εκπαιδευτικού προγράμματος
  • Κατανοούν την επίδραση ποικίλων παραγόντων (ιδεολογικών, κοινωνικών, κλπ) στο σχεδιασμό αλλά και την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων
  • Σχεδιάζουν μικρής διάρκειας εκπαιδευτικά προγράμματα κυρίως στον τομέα της μη τυπικής εκπαίδευσης
  • Σχεδιάζουν και εφαρμόζουν διάφορες μεθόδους αξιολόγησης εκπαιδευτικών προγραμμάτων
  • Αναγνωρίζουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της χρήσης των διαφόρων ειδών εκπαιδευτικού υλικού σε κάθε εκπαιδευτική περίσταση
  • Διατυπώνουν τις προδιαγραφές σχεδιασμού ενός εκπαιδευτικού υλικού με βάση τα εκπαιδευτικά χαρακτηριστικά του προγράμματος στο οποίο αντιστοιχεί
  • Αναγνωρίζουν τις ιδιαίτερες εκφραστικές δυνατότητες διαφορετικών κωδίκων που εμπλέκονται στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού
Περισσότερα  

Ενότητες

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Οριστεί η έννοια του Εκπαιδευτικού Προγράμματος (Ε.Π)
  • Προσδιοριστούν τα δομικά στοιχεία ενός Ε.Π
  • Γίνει η διάκριση ανάμεσα σε κλειστά και ανοικτά Ε.Π
  • Αναφερθούν πρόσθετοι παράγοντες που καθορίζουν την εφαρμογή ενός Ε.Π

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Οριοθετηθεί η έννοια του εκπαιδευτικού υλικού
  • Αναγνωριστούν τα είδη του
  • Εντοπιστούν τα βασικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα του κάθε είδους
  • Καθοριστούν οι παράγοντες που λαμβάνονται υπόψη στη διαδικασία επιλογής εκπαιδευτικού υλικού

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Προσδιοριστούν οι συνηθέστεροι τύποι εκπαιδευτικών προγραμμάτων ως προς το περιεχόμενο τον τρόπο υλοποίησης αλλά και το σκοπό τους
  • Οριστούν οι βασικές ομάδες στόχοι στους οποίους απευθύνεται ο κάθε τύπος προγράμματος
  • Περιγραφούν τα βασικά χαρακτηριστικά του κάθε τύπου εκπαιδευτικού προγράμματος

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Παρουσιαστούν τα βασικά χαρακτηριστικά του παραδοσιακού, του ανακαλυπτικού και του εποικοδομητικού διδακτικού μοντέλου.
  • Συγκριθούν ως προς τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματά τους τα τρία μοντέλα.
  • Παρουσιαστούν οι τρόποι με τους οποίους τα συγκεκριμένα μοντέλα υλοποιούνται στο πλαίσιο του σχεδιασμού εκπαιδευτικού υλικού.

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Αναλυθούν οι εκφραστικές ικανότητες της γλώσσας (γραπτής και ηχητικής) στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού.
  • Είδη κειμένων (genres) στο εκπαιδευτικό υλικό.
  • Προσδιοριστεί ο βαθμός επεξεργασίας του γλωσσικού κώδικα μέσω της χρήσης της έννοιας της τυπικότητας.
  • Οριστεί η έννοια του «γραμματισμού»

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Αναλυθούν οι εκφραστικές ικανότητες της εικονογράφησης (ακίνητης και κινούμενης) στην ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού.
  • Μπορούν οι εκπαιδευόμενοι τα διακρίνουν τα είδη εικονογράφησης ανάλογα με: α) το βαθμό συμφωνίας τους με την ανθρώπινη οπτική αντίληψη και β) την εννοιολογική τους λειτουργία.
  • Εντοπίζονται τα κρίσιμα χαρακτηριστικά της εικονογράφησης που δημιουργούν μια κοινωνικού τύπου σχέση με το θεατή.

Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να:

  • Αντιληφθούν ότι το νόημα ενισχύεται από το συνδυασμό γραπτού κειμένου και εικονογράφησης.
  • Κατανοήσουν πως πρέπει να σχεδιάζουν εκπαιδευτικά υλικά που συνδυάζουν κείμενα και εικονογράφηση ώστε να επιτυγχάνουν τη μεγιστοποίηση του νοήματος που προκύπτει.
  • Κατανοήσουν πως θα πρέπει να συνδυάζουν σε νοηματικό επίπεδο το γραπτό κείμενο με την εικονογράφηση στο εκπαιδευτικό υλικό.

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Προσδιοριστούν τα στοιχεία που σηματοδοτούν τη «διάταξη» του περιεχομένου του εκπαιδευτικού υλικού
  • Προσδιοριστούν τα στοιχεία που σηματοδοτούν τη λειτουργική ενότητα στοιχείων του εκπαιδευτικού υλικού
  • Οριστούν οι έννοιες «γραμμικό» και «μη γραμμικό» εκπαιδευτικό υλικό
  • Αναλυθούν οι παιδαγωγικές περιστάσεις υπό τις οποίες κρίνεται ως καταλληλότερη η χρήση του κάθε είδους υλικού (γραμμικό ή μη γραμμικό)

Στόχοι του μαθήματος είναι οι φοιτητές να:

  • Αναγνωρίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά ενός καλά σχεδιασμένου έντυπου εκπαιδευτικού υλικού για χρήση σε συνθήκες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης
  • Αναφέρουν τις διάφορες κατηγορίες του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού
  • Αναγνωρίζουν τις εκπαιδευτικές δυνατότητες του ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού σε συνθήκες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Επεξηγηθεί ο όρος «πολυμεσικό» εκπαιδευτικό υλικό
  • Οριστεί η έννοια του «διαδραστικού» εκπαιδευτικού υλικού
  • Παρουσιαστούν βασικά είδη διαδραστικού εκπαιδευτικού υλικού
  • Αναλυθούν τα πλεονεκτήματα του πολυμεσικού και του διαδραστικού εκπαιδευτικού υλικού

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Προσδιοριστούν οι βασικοί τρόποι αξιολόγησης του εκπαιδευτικού υλικού
  • Προσδιοριστούν οι σημαντικότεροι άξονες αξιολόγησης του εκπαιδευτικού υλικού οι οποίοι συνήθως χρησιμοποιούνται κατά τη διαδικασία αυτή
  • Αναλυθεί η έννοια της ρουμπρίκας (εσχάρας) αξιολόγησης

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Προσδιοριστούν τα διαφορετικά μοντέλα σχεδιασμού Ε.Π
  • Συζητηθούν οι βασικές προϋποθέσεις στο σχεδιασμό Ε.Π
  • Εντοπιστούν οι βασικές επιρροές στο σχεδιασμό Ε.Π από το ευρύτερο κοινωνικο-οικονομικό πεδίο

Στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Η κατανόηση της σημασίας της διερεύνησης αναγκών των εκπαιδευομένων στο σχεδιασμό ενός προγράμματος.
  • Ο προσδιορισμός των βασικών μεθοδολογικών εργαλείων για την ανίχνευση τέτοιων αναγκών.
  • Η παρουσίαση της διαδικασία skills gap analysis

Στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Ο ορισμός της έννοιας της προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων
  • Η σωστή διατύπωση προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων στον τομέα των γνώσεων
  • Η αντίληψη ότι η διατύπωση των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων ενός προγράμματος καθορίζει το περιεχόμενο αλλά και τους τρόπους αξιολόγησης των εκπαιδευόμενων σε ένα πρόγραμμα

Στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Ο ορισμός των εννοιών της ικανότητας και της δεξιότητας
  • Ο ορισμός των εννοιών της στάσης και της πεποίθησης
  • Η σωστή διατύπωση προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων στον τομέα των ικανοτήτων
  • Η σωστή διατύπωση προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων στον τομέα των στάσεων και των πεποιθήσεων

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Προσδιοριστούν τα βασικά χαρακτηριστικά του ανακαλυπτικού μοντέλου μάθησης
  • Παρουσιαστούν είδη εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων που συνάδουν με το ανακαλυπτικό μοντέλο μάθησης
  • Περιγραφούν συγκεκριμένα είδη εκπαιδευτικών τεχνικών με βάση τα οποία μπορούν να υλοποιηθούν οι διάφορες μαθησιακές δραστηριότητες

Στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Η κατανόηση της σημασίας της αξιολόγησης των επιτευγμάτων των εκπαιδευόμενων σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα
  • Η παρουσίαση των βασικών κριτικών που υπάρχουν σχετικά με το ρόλο της αξιολόγησης των εκπαιδευόμενων
  • Η διάκριση των εννοιών «μέτρηση», «εκτίμηση», «διόρθωση», «βαθμολογία» και «εξέταση» σε μια αξιολογική διαδικασία
  • Η κατανόηση της σημασίας των τεχνικών «Αυθεντικής Αξιολόγησης» με στόχο τον μετασχηματισμό της εκπαίδευσης και αξιοποιεί τέτοιες τεχνικές που ευνοούν την ανάπτυξη γνωστικών, μεταγνωστικών, κοινωνικών, και επικοινωνιακών δεξιοτήτων
  • Ο προσδιορισμός των βασικών τεχνικών και μέσων αποτίμησης των μαθησιακών αποτελεσμάτων των εκπαιδευόμενων ανάλογα με την προσέγγιση που υιοθετείται κάθε φορά
  • Η αναγνώριση ειδικά της σημασίας της αυτοαξιολόγησης

Οι στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Η κατανόηση της σκοπιμότητας της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
  • Ο προσδιορισμός των βασικών φάσεων της διαδικασίας αξιολόγησης ενός προγράμματος.
  • Η διάκριση ανάμεσα στα πεδία, τους άξονες και τα κριτήρια ενός προγράμματος αξιολόγησης.
  • Η παρουσίαση του μοντέλου αξιολόγησης των τεσσάρων επιπέδων του Kirkpatrick.

Στόχοι του μαθήματος είναι:

  • Η παρουσίαση των βασικότερων από τα σύγχρονα εποπτικά μέσα
  • Η κατανόηση των βασικών πλεονεκτημάτων του κάθε εποπτικού μέσου για διάφορες εκπαιδευτικές χρήσεις
  • Η αναγνώριση της παιδαγωγικής διάστασης της διαρρύθμισης του εκπαιδευτικού χώρου
  • Ο προσδιορισμός των βασικών χαρακτηριστικών ενός ποιοτικού εκπαιδευτικού χώρου

Στόχοι του μαθήματος είναι να:

  • Προσδιοριστούν οι βασικές πηγές κόστους ενός εκπαιδευτικού προγράμματος.
  • Αποτιμηθεί το βασικό ύψος της δαπάνης ανά πηγή κόστους.
  • Προσδιοριστούν οι βασικοί τρόποι χρηματοδότησης ενός εκπαιδευτικού προγράμματος.
  • Προσδιοριστεί η έννοια της οικονομικής βιωσιμότητας ενός εκπαιδευτικού προγράμματος.

Ημερολόγιο