Τεχνικές Συγγραφής Ερευνητικών Προτάσεων (ΕΕ45)

Χρήστος Κουτσαμπέλας

Περιγραφή

Ο στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με το σύστημα ανάλυσης, παρουσίασης και συγγραφής ερευνητικών ιδεών στο πλαίσιο υποβολής ανταγωνιστικών ερευνητικών προτάσεων. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές θα αποκτήσουν γνώσεις για τον τρόπο λειτουργίας του θεσμικού πλαισίου υποβολής και χρηματοδότησης ερευνητικών προτάσεων τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς και θα είναι σε θέση να μετατρέψουν τις ιδέες τους σε τεκμηριωμένες ερευνητικές προτάσεις.

Για τους σκοπούς του μαθήματος, οι φοιτητές θα συγγράψουν και θα υποβάλλουν μία δική τους ολοκληρωμένη ερευνητική πρόταση στα πλαίσια μίας εικονικής προκήρυξης. Τέλος, θα εξοικειωθούν με τα συστήματα αξιολόγησης των προτάσεων συμμετέχοντας σε μια διαδικασία ετερεοαξιολόγησης.

Ενότητες

Βασικά στοιχεία του μαθήματος (ύλη, σκοπός, περιεχόμενο και αξιολόγηση). Χρηματοδότηση και έρευνα, η ανταγωνιστική ερευνητική πρόταση, τα κρίσιμα συστατικά μίας "χρηματοδοτήσιμης" πρότασης, παραδείγματα ερευνητικών προτάσεων.

Το εθνικό θεσμικό πλαίσιο, βασικοί φορείς, προκλήσεις, κανάλια χρηματοδότησεις και στατιστικό προφίλ της έρευνας και ανάπτυξης στην Ελλάδα. Η έρευνα στην Ευρωπαϊκή Ένωση: δαπάνες για έρευνα και ανάπτυξη και προτεραιότητες στη χρηματοδότηση, η στρατηγική "Ευρώπη 2020" και η πρωτοβουλία Innovative Union.

Η ερευνητική ομάδα, ηγεσία της ερευνητικής ομάδας, στυλ ηγεσίας, ανάπτυξη και σχηματισμός ομάδας, οι ατομικοί ρόλοι στην ομάδα.

Παρουσίαση εικονικής προκήρυξης (virtual call), συζήτηση και ανταλλαγή ιδεών (brainstorming).

Σημασία της βιβλιογραφικής ανασκόπησης, βήματα της ανασκόπησης, αναζήτηση πηγών, εύρεση βιβλιογραφικών κενών, καλές πρακτικές και συμβουλές.

Τίτλος, περίληψη, ερευνητικό πρόβλημα, μεθοδολογία, παράθεση επιστημονικής/τεχνολογικής αιχμής, απήχηση, διάχυση, σχέδιο υλοποίησης.

Ποιοτικές, ποσοτικές και μεικτές προσεγγίσεις στην έρευνα. Είδη ερευνητικών σχεδιασμών (πειραματικοί, συσχετιστικοί, εθνογραφικοί, αφηγηματικοί, μεικτοί σχεδιασμοί). Παραδείγματα από την κοινωνική/εκπαιδευτική έρευνα.

Συλλογή δεδομένων, τεχνικές δειγματοληψίας, επιλογή ερευνητικού εργαλείου, αξιοπιστία και εγκυρότητα, παραδείγματα ποσοτικών ερευνητικών προτάσεων.

Σχέδιο διάχυσης (αντικειμενικός σκοπός διάχυσης, ανίχνευση ακροατηρίου, κανάλια διάχυσης, στρατηγικές διάχυσης), Σχέδιο υλοποίησης (περιγραφή ερευνητικής ομάδας, διαγράμματα GANTT, οργανωτική δομή, προϋπολογισμός).

Ο ρόλος του αξιολογητή, ηθικός κώδικας και κριτήρια αξιολόγησης. Επεξήγηση και εφαρμογή της έννοιας της ετεροαξιολόγησης.

Συμπεράσματα ετερεοαξιολόγησης, ανατροφοδότηση εργασιών και ανοικτή συζήτηση.

Ημερολόγιο