Μεθοδολογία Κοινωνικής/Εκπαιδευτικής Έρευνας 2018_2019 (Υ25)

Χρήστος Κουτσαμπέλας

Περιγραφή

Ο στόχος του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με τις βασικές έννοιες και τα στάδια της μεθοδολογίας της έρευνας στις κοινωνικές επιστήμες. Η έμφαση δίνεται στο να υλοποιήσουν και να παρουσίασουν οι φοιτητές μία δική τους εμπειρική έρευνα.

Θέματα που θα αναλυθούν αφορούν την αναγνώριση του ερευνητικού προβλήματος, τις μεθόδους βιβλιογραφικής ανασκόπησης, τη διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων, τη συλλογή δεδομένων, τη χρήση τεχνικών ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας, την κατασκευή ερευνητικών εργαλείων, την ανάλυση συμπερασματών καθώς και τις τεχνικές συγγραφής. 

 

Ενότητες

Εισαγωγικά στοιχεία, είδη έρευνας, τα στάδια διεξαγωγής της έρευνας.

Δεοντολογικές πτυχές στην έρευνα, ηθικά αμφισβητήσιμη έρευνα, καλές πρακτικές, οδηγίες αποφυγής λογοκλοπής.

Ορισμός, σημασία και αιτιολόγηση του ερευνητικού προβλήματος, σύνδεση με το αναγνωστικό κοινό, τεχνικές συγγραφής του ερευνητικού προβλήματος.

Στάδια της ανασκόπησης, καλές πρακτικές, αναζήτηση βιβλιογραφικών πηγών, παραδείγματα μέσω διαδικτύου.

Προσδιορισμός σκοπού έρευνας και επιλογή ερευνητικού εργαλείου, δείγμα-δειγματοληψία, καλές πρακτικές σχεδιασμού ερωτηματολόγων, εγκυρότητα - αξιοπιστία ερευνητικού εργαλείου.

Βασικά στοιχεία περιγραφικής στατιστικής, οπτική απεικόνιση δεδομένων, επαγωγική στατιστική: t-test, x squared, ανάλυση συσχέτισης, ΑΝΟVA. Ερμηνεία ποσοτικών δεδομένων.

Διαφορές ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας, παραδείγματα ποσοτικής και ποιοτικής έρευνας. Παρουσίαση ποσοτικής έρευνας.

Ημερολόγιο