Ιστορία και Δραματολογία Παγκοσμίου Θεάτρου ΙΙ (Αναγέννηση-18οε αι.)

Maria Spiridopoulou

Περιγραφή

Το μάθημα έχει ως στόχο από τη μια να εξοικειώσει τους/τις φοιτητές/τριες με το έργο κορυφαίων συγγραφέων της ευρωπαϊκής και παγκόσμιας θεατρικής παράδοσης και από την άλλη να παρουσιάσει αναλυτικά τις ιστορικο-κοινωνικές και ιδεολογικές συνθήκες στις οποίες αναπτύχθηκαν τα θεατρικά είδη αλλά και τα στοιχεία που απαρτίζουν τη θεατρική παραγωγή (διαμόρφωση σκηνικού χώρου, σκηνογραφία, υποκριτική).Ακολουθεί συνεπώς την ιστορία του θεάτρου από την Αναγέννηση μέχρι το τέλος του 18ου αιώνα σε συνδυασμό με τη δραματολογική ανάλυση αντιπροσωπευτικών έργων κορυφαίων δραματουργών της εν λόγω περιόδου Με το πέρας του μαθήματος οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να αντιλαμβάνονται τα γενικότερα χαρακτηριστικά αλλά και τις υφολογικές ιδιαιτερότητες σημαντικών θεατρικών έργων που υπήρξαν ορόσημα στην εξέλιξη της θεατρικής γραφής στο πέρασμα από την Αναγέννηση στο ισπανικό μπαρόκ και τον γαλλικό κλασικισμό, μέχρι το θέατρο του Διαφωτισμού και το αστικό δράμα του 18ου αι.

Ενότητες

Αναλυτικά τα μέρη του μαθήματος είναι:

- Αριστοτελικοί κανόνες, αρχαίο/μοντέρνο, η έννοια του τραγικού.

- Κομέντια ντελ’ Άρτε, χαρακτηριστικά και επιδράσεις/απηχήσεις σε άλλες χώρες.

- Λαικό θέατρο, επαγγελματικοί θίασοι, είδη σκηνής.

- Μπαρόκ σκηνή (ιταλική), μπαρόκ σκηνικοί μηχανισμοί, ειδικά εφφέ, πρώτα μόνιμα θέατρα. Ψευδαισθητικό παιχνίδι και πραγματικότητα. Η αυξανόμενη δύναμη της σκηνής και η εξάπλωση της μπαρόκ σκηνής.

- Η σαιξπηρική εικόνα του τραγικού ήρωα και ο μονόλογος (δραματολογική ανάλυση: Βασιλιά Ληρ του Σαίξπηρ .

- Ισπανικός χρυσός αιώνας, γαλλική κλασική περίοδος, ελισαβετιανή περίοδος, θέατρο της Παλινόρθωσης και χαρακτηριστικά.

- Θεωρητικά κείμενα/εισαγωγές και πραγματείες  θεατρικών συγγραφέων (Λόπε ντε Βέγκα, Κορνέιγ, Ντράιντεν) και οι ενότητες χώρου, χρόνου και δράσης.

- Διαφορετικοί τρόποι αναπαράστασης στο ισπανικό μπαρόκ και τον γαλλικό κλασικισμό (δραματολογική ανάλυση: Φουέντε Οβεχούνα του Λόπε ντε Βέγκα, Η ζωή είναι όνειρο του Καλντερόν ντέλα Μπάρκα) 

- Η εικόνα του τραγικού ήρωα στον γαλλικό κλασικισμό (δραματολογική ανάλυση: Φαίδρα του Ρακίνα)

- Μεταμφίεση, κωμωδία, μολιερικός ήρωας (δραματολογική ανάλυση: Σχολείο γυναικών του Μολιέρου).

- Νεωτερικά στοιχεία στον Γκολντόνι: το μοτίβο του Βενετσιάνου εμπόρου, η καινότόμα θέση της γυναίκας (δραματολογική ανάλυση: Η λοκαντιέρα του Γκολντόνι).

- Ballet de cour, ιντερμέδια, μελόδραμα, όπερα μπούφα, όπερα σέρια (John Lully, Metastasio).

- Το θέατρο της Ανατολής: Ινδία, Ιαπωνία, Κίνα, Βιρμανία, Λάος, Ινδονησία.

- Δακρύβρεχτη κωμωδία και μεταμόρφωσή της σε αστικό δράμα. Θεωρία και πρακτική στο έργο του Ντιντερό. Βολταίρος και αισθηματικό δράμα.

- Η νέα θεατρική σκηνή τον 18ο αι.

- Ρεαλιστική περιγραφή και Λεσάζ. Η επίδραση του αγγλικού οικιακού δράματος και του αγγλικού μυθιστορήματος στο έργο του Λέσιγκ Σάρα Σάμσον (πλοκή, χαρακτήρες).

- Στοιχεία αισθηματικού ρεαλισμού, παρουσία της μοντέρνας κοινωνίας και αντισυμβατικότητα στο αστικό δράμα (δραματολογική ανάλυση: Το παιχνίδι του έρωτα και της τύχης του Μαριβώ).

- Διάλογος μεταξύ θεάτρου και τεχνών (αρχιτεκτονική, σκηνογραφία, υποκριτική) και ο ρόλος του θεατή.

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις