ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΓΡΑΦΗΣ ΚΑΙ ΕΠΙΜΕΛΕΙΑΣ ΚΕΙΜΕΝΟΥ-ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Maria Spiridopoulou
• ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ο διδακτικός στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει το φοιτητή στη μεθοδολογία συγγραφής και επιμέλειας ενός κειμένου και συγκεκριμένα του κειμένου των εργασιών ακαδημαϊκού χαρακτήρα που καλείται να διεξάγει κατά τη διάρκεια των σπουδών του. Το μάθημα έχει θεωρητικό και πρακτικό χαρακτήρα και στοχεύει αφενός στην κατανόηση των μορφο-συντακτικών κανόνων της νεοελληνικής γλώσσας και στη σωστή χρήση του μονοτονικού και της στίξης και αφετέρου στην εκμάθηση της σωστής δόμησης ενός δοκιμιακού κειμένου με ισόρροπη ανάπτυξη της επιχειρηματολογίας και χρήση του κατάλληλου γλωσσικού ύφους. Τέλος, οι φοιτητές θα κατανοήσουν τις έννοιες του παραθέματος, της παραπομπής, της υποσελίδιας υποσημείωσης και θα μάθουν τα βασικά συστήματα βιβλιογραφικών συμβάσεων και τον τρόπο σύνταξης της βιβλιογραφίας.
• ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν:
Να χρησιμοποιούν σωστά τη γραμματική και το συντακτικό και γενικά τους μορφο-συντακτικούς κανόνες του μονοτονικού συστήματος.
Να κάνουν σωστή χρήση των πεζοκεφαλαίων και της στίξης.
Να αποφεύγουν τις περιπτώσεις εννοιολογικής σύγχυσης και ασάφειας.
Να δομούν μια επιστημονική εργασία ισορροπημένα και να αναπτύσσουν ορθά τα επιχειρήματά τους.
Να χρησιμοποιούν το κατάλληλο για μια πανεπιστημιακή εργασία γλωσσικό ύφος και έκφραση.
Να χρησιμοποιούν παραθέματα και να τα εντάσσουν ορθά μέσα στο λόγο τους και να κάνουν παραπομπές.
Να συντάσσουν ορθά μια βιβλιογραφία και να κάνουν υποσημειώσεις.
Να ξεχωρίζουν δύο βασικά συστήματα βιβλιογραφικών συμβάσεων.
• ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ
Παρακολούθηση 8 μαθημάτων κατά τη διάρκεια του εξαμήνου
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
• Λεξικό της κοινής νεοελληνικής, Α.Π.Θ., Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 1998.
• Έκο Ουμπέρτο, Πώς γίνεται μια διπλωματική εργασία, Νήσος, 2001.
• Ιορδανίδου Άννα, Τα ρήματα της νέας ελληνικής, Πατάκης, 1992.
• Ιορδανίδου Άννα, Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας, τόμος 1ος, Πατάκης, 1992.
• Ιορδανίδου Άννα, Οδηγός της νεοελληνικής γλώσσας, τόμος 2ος, Πατάκης, 2005.
• Παπαζαφείρη Ιωάννα, Λάθη στη χρήση της γλώσσας μας, τόμος 1ος, 1997.
• Παπαζαφείρη Ιωάννα, Λάθη στη χρήση της γλώσσας μας, τόμος 2ος, 1997.
• Τζαρτζάνος Αχιλλέας, Νεοελληνική σύνταξη της κοινής δημοτικής, Α’ & Β’ τόμος, Αφοί Κυριακίδη, 2002.
• Τριανταφυλλίδης Μανόλης, Νεοελληνική γραμματική (της δημοτικής), Α.Π.Θ., Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών, 1978.
• Χάρης Γιάννης Η., Η γλώσσα, τα λάθη και τα πάθη, Πόλις, 2003.
http://yannisharis.blogspot.gr/2007/04/72.html
http://www.gnomikologikon.gr/greek-lamguage-errata.html#axzz2uX3ia3Ib
• ΜΕΘΟΔΟΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Θεωρία και πρακτική εφαρμογή με ασκήσεις διόρθωσης κειμένων, εντοπισμού λαθών, δόμησης επιχειρημάτων, συμπλήρωσης υποσημειώσεων. Χρήση γραπτού και οπτικού υλικού (powerpoint)
• ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ασκήσεις σε κάθε μάθημα και 4 τεστ επαλήθευσης.
• ΓΛΩΣΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ελληνική
Λιγότερα
• ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ο διδακτικός στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει το φοιτητή στη μεθοδολογία συγγραφής και επιμέλειας ενός κειμένου και συγκεκριμένα του κειμένου των εργασιών ακαδημαϊκού χαρακτήρα που καλείται να διεξάγει κατά τη διάρκεια των σπουδών του. Το μάθημα έχει θεωρητικό και πρακτικό χαρακτήρα και στοχεύει αφενός στην κατανόηση των μορφο-συντακτικών κανόνων της νεοελληνικής γλώσσας και στη σωστή χρήση του μονοτονικού και της στίξης και αφετέρου στην εκμάθηση της σωστής δόμησης ενός δοκιμιακού κειμένου με ισόρροπη ανάπτυξη της επιχειρηματολογίας και χρήση του κατάλληλου γλωσσικού ύφους. Τέλος, οι φοιτητές θα κατανοήσουν τις έννοιες του παραθέματος, της παραπομπής, της υποσελίδιας υποσημείωσης και θα μάθουν τα βασικά συστήματα βιβλιογραφικών συμβάσεων και τον τρόπο σύνταξης της βιβλιογραφίας.
• ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν:
Να χρησιμοποιούν σωστά τη γραμματική και το συντακτικό και γεν
• ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
Ο διδακτικός στόχος του μαθήματος είναι να εισαγάγει το φοιτητή στη μεθοδολογία συγγραφής και επιμέλειας ενός κειμένου και συγκεκριμένα του κειμένου των εργασιών ακαδημαϊκού χαρακτήρα που καλείται να διεξάγει κατά τη διάρκεια των σπουδών του. Το μάθημα έχει θεωρητικό και πρακτικό χαρακτήρα και στοχεύει αφενός στην κατανόηση των μορφο-συντακτικών κανόνων της νεοελληνικής γλώσσας και στη σωστή χρήση του μονοτονικού και της στίξης και αφετέρου στην εκμάθηση της σωστής δόμησης ενός δοκιμιακού κειμένου με ισόρροπη ανάπτυξη της επιχειρηματολογίας και χρήση του κατάλληλου γλωσσικού ύφους. Τέλος, οι φοιτητές θα κατανοήσουν τις έννοιες του παραθέματος, της παραπομπής, της υποσελίδιας υποσημείωσης και θα μάθουν τα βασικά συστήματα βιβλιογραφικών συμβάσεων και τον τρόπο σύνταξης της βιβλιογραφίας.
• ΑΝΑΜΕΝΟΜΕΝΑ ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος οι φοιτητές θα μπορούν:
Να χρησιμοποιούν σωστά τη γραμματική και το συντακτικό και γεν
• ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΜΕΝΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-Βασικοί κανόνες του μονοτονικού: το τελικο –ν, μία ή δύο λέξεις, ρήματα σε –ομαι και –ιέμαι, εσωτερική αύξηση και δύσκολες περιπτώσεις σχηματισμού αορίστου, ομοιόπτωτοι και ετερόπτωτοι προσδιορισμοί.
-Πεζοκεφαλαία και χρήση.
-Κανόνες ορθογραφίας, ομώνυμα, παρώνυμα, συνώνυμα.
- Γλωσσικά δάνεια, ξενισμοί και μεταγραφή ξένων ονομάτων
-Στίξη με ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση του κόμματος.
- Λόγιες εκφράσεις της νέας ελληνικής
-Τα μέρη μιας επιστημονικής εργασίας, το ύφος, η έκφραση
- Επιχειρηματολογία, συναρθρωτές, παραθέματα, παραπομπές, υποσημειώσεις.
- Βιβλιογραφικά συστήματα και σύνταξη βιβλιογραφίας.
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- Σάββατο, 20 Ιανουαρίου 2018
- Κυριακή, 04 Ιουνίου 2017
- Κυριακή, 04 Ιουνίου 2017