2020 Νεότερη και Σύγχρονη Δραματολογία: Θέατρο του Παραλόγου έως το Μεταμοντέρνο (04ΤΧ002)

Natalia Minioti

Περιγραφή

Η θεματολογία των διαλέξεων θα κινηθεί γύρω από ζητήματα ιστορίας και δραματολογίας του παγκόσμιου θεάτρου (ευρωπαϊκού και αμερικανικού) από την μεταπολεμική περίοδο έως τις αρχές του 21ού αιώνα. Θα εξεταστούν έργα-σταθμοί της σύγχρονης δραματουργίας, από το Θέατρο του Παραλόγου έως και το μεταμοντέρνο θέατρο. Στη διάρκεια των μαθημάτων θα προβληθούν θεατρικά αποσπάσματα από εμβληματικές παραστάσεις αυτών των έργων, εντός και εκτός Ελλάδας, καθώς μεγάλο μέρος της επιτυχίας τους υπήρξε και ο ιδιαίτερος τρόπος που ανέβηκαν στη σκηνή.  Το μάθημα αποτελεί σημαντικό μέρος της βασικής θεατρολογικής κατάρτισης αφού αποτελεί συνέχεια των εισαγωγικών μαθημάτων της ευρωπαϊκής ιστορίας και δραματολογίας που λαμβάνουν οι φοιτητές/φοιτήτριες στα μαθήματα κορμού. Συγκεκριμένα, παρουσιάζονται και αναλύονται μορφολογικά και τοποθετούνται ιστορικά επιλεγμένα έργα σημαντικών νεότερων και σύγχρονων δυτικών δραματουργών, όπως οι Σάμουελ Μπέκετ, Ευγένιος Ιονέσκο, Χάροντλ Πίντερ, Έντουαρντ Άλμπυ, Ντάριο Φο,

Περισσότερα  

Ενότητες

Erika Fischer-Lichte, Ιστορία Ευρωπαϊκού Δράματος και Θεάτρου, τμ. 2, μτφ. Γιώργος Σαγκριώτης, Πλέθρον, Αθήνα 2012 (επιλογές), σ. 241-271. Σ. Πατσαλίδης, Θέατρο και Θεωρία, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2004 (επιλογές). Σ. Πατσαλίδης, Θέατρο και Θεωρία II. (Μετα)μοντέρνες διαδρομές σε τόπους, ουτοπίες και ετεροτοπίες, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2019 (επιλογές). Πατσαλίδης, Σ., Θέατρο και παγκοσμιοποίηση, Παπαζήσης, Αθήνα 2012, σ. 611-642. Σακελλαρίδου, Έ. Θέατρο, Πολιτική, Αισθητική, Παπαζήσης, Αθήνα 2012 (επιλογές). Theatre Histories: An Introduction, Routledge, Νέα  Υόρκη και Λονδίνο 2016, σ. 478-547. O. Βrockett & R. Findlay (1991), Century of Innovation, Massachusetts: Alyson and Bacon, σ. 386-390 και 429-431.Δημήτρης Τσατσούλης, Σημεία γραφής κώδικες σκηνής, στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο, Νεφέλη, Αθήνα 2007, σ. 43-54. E.J.Hobsbawm, Η εποχή των άκρων 1914-1991, μτφ. Βασίλης Καπετανγιάννης, ΜΙΕΤ, Αθήνα 2010, σ. 285-739.

Υλικό από το youtube:

The strawberry statement (Φράουλες και αίμα) ταινία του 1978, σκην. Στ. Χάγκμαν

https://argolika.gr/2018/05/23/%cf%86%cf%81%ce%ac%ce%bf%cf%85%ce%bb%ce%b5%cf%82-%ce%ba%ce%b1%ce%b9-%ce%b1%ce%af%ce%bc%ce%b1-%ce%b7-%cf%84%ce%b1%ce%b9%ce%bd%ce%af%ce%b1-%ce%b3%ce%b9%ce%b1-%cf%84%ce%bf%ce%bd-%ce%bc%ce%ac/

Grotowski Acropolis

https://www.youtube.com/watch?v=0vuoPyTCSv4 (58)

Living Theatre: Paradise now

https://www.youtube.com/watch?v=jF7_BdHi_NA

https://www.youtube.com/watch?v=3oycJjTSgMA

Suzuki Tadashi

Τρωάδες

https://www.youtube.com/watch?v=i3MWvhtjUiQ

Ηλέκτρα

https://www.youtube.com/watch?v=a6WGmQ9S9lA

Bob Wilson: Οδύσσεια (στα ιταλικά)

https://www.youtube.com/watch?v=HHk8WgSsBnk

τρέιλερ

https://www.youtube.com/watch?v=g8EeNxaGHIs

Peña: A couple in the Cage

https://www.youtube.com/watch?v=qv26tDDsuA8 (see p. 527)

https://mlkscholars.mit.edu/ggpena/ (λίγα λόγια για την περφόρμανς)

Mnouchkine: Les Atrides:

https://www.youtube.com/watch?v=EhtNH39G_RQ

Queen “We will rock you”:

https://www.youtube.com/watch?v=-tJYN-eG1zk

Βιβλιογραφία: Erika Fischer-Lichte, «Κατακερματισμός και αναγέννηση», Ιστορία Ευρωπαϊκού Δράματος και Θεάτρου, τμ. 2, μτφ. Γιώργος Σαγκριώτης, Πλέθρον, Αθήνα 2012, σ. 241-271. Tobin Nellhaus (επιμ.), Bruce McConachie, Tobin Nellhaus, Carol Fisher Sorgenfrei and Tamara Underiner, Theatre Histories: An Introduction, Routledge, Νέα  Υόρκη και Λονδίνο 2016, σ. 445-475. Oscar Brockett και Franklin J. Hildy, «Contintental European and Latin American Theatre in the Mid-Twentieth Century», στο History of the Theatre, Pearson, Βοστόνη 2010, σ. 451-467. Martin Esslin, Το θέατρο του παραλόγου, μτφ. Μάγια Λυμπεροπούλου, Δωδώνη, Αθήνα-Γιάννενα 1996 (επιλογές). Σαμαρά, Ζωή, Στα άδυτα του σημείου. Προοπτικές του θεατρικού κειμένου. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2002 (επιλογές)

Βιβλιογραφία: Σάμουελ Μπέκετ, Το τέλος του παιχνιδιού, μτφ. Κωστής Σκαλιώρας, Ύψιλον, Αθήνα 2000, Σάμουελ Μπέκετ, Ευτυχισμένες μέρες, μτφ. Ρούλα Πατεράκη και Κοσμάς Φοντούκης, Το Ροδακιό, Αθήνα 1994. J. L. Styan, Modern Drama in Theory and Practice, τμ. 2, Cambridge University Press, Καίμπριτζ 1983, σ. 124-136. Martin Esslin, Το θέατρο του παραλόγου, μτφ. Μάγια Λυμπεροπούλου, Δωδώνη, Αθήνα-Γιάννενα 1996, σ. 109-172. Michael Worton, «Waiting for Godot and Endgame: theatre as text», John Pilling (επιμ.), The Cambridge Companion to Beckett, Cambridge University Press, Cambridge 1994, σ. 67-87. Έ. Σακελλαρίδου, Θέατρο, Πολιτική, Αισθητική, Παπαζήσης, Αθήνα 2012, σ. 211-235. Σάββας Πατσαλίδης, Από την αναπαράσταση στην παράσταση. Σπουδή ορίων και περιθωρίων, Ελληνικά γράμματα, Αθήνα 2004, σ.73-87. Μάρω Γερμανού, (2006) Το ακατανόμαστο θέατρο του Σάμιουελ Μπέκετ, Αθήνα: Νήσος. Chr. Innes, «Samuel Bechett: interior space and play as image», Modern British Drama, Cambridge UP, Cambridge 2002, σ. 427-447. Σ. Πατσαλίδης, Θέατρο και Θεωρία II. (Μετα)μοντέρνες διαδρομές σε τόπους, ουτοπίες και ετεροτοπίες, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2019, σ. 371-396. Σαμαρά, Ζωή, Στα άδυτα του σημείου. Προοπτικές του θεατρικού κειμένου. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2002 (επιλογές), Λίνα Ρόζη, «Το παλιό στυλ μιας πρωταγωνίστριας του θεάτρου», στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών Samuel Beckett Happy Days από το Εθνικό Θέατρο της Μεγάλης Βρετανίας, 2007.

Παράστασεις:

 Σκηνοθεσία: Δημοσθένης Παπαδόπουλος και Μάγια Λυμπεροπούλου, Το τέλος του παιχνιδιού, Θέατρο Οδού Κεφαλληνίας 2008.

Μέρος α΄:[ https://www.youtube.com/watch?v=_ErabMoix-g   31/12/2019]

Μέρος β΄:[ https://www.youtube.com/watch?v=9V7X0rrakYs  31/12/2019]

Ohio Impromptu, Jeremy Irons (2000).

http://8apeiro.blogspot.com/2012/06/samuel-becketts-ohio-impromptu.html

η τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ

https://www.youtube.com/watch?v=otpEwEVFKLc

Πηγαινέλα Come and go:

https://waltendegewalt.wordpress.com/2011/10/17/%CF%80%CE%B7%CE%B3%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CE%AD%CE%BB%CE%B1-%CF%83-%CE%BC%CF%80%CE%AD%CE%BA%CE%B5%CF%84/

Βιβλιογραφία: Ευγένιος Ιονέσκο, Ρινόκερος, μτφ. Γιώργος Πρωτόπαπας, Δωδώνη, Αθήνα 1992, Ευγένιος Ιονέσκο, Σημειώσεις και αντι-σημειώσεις, μτφ. Ιουλία Ιατρίδη, Αρίων, Αθήνα 1971, Martin Esslin, Το θέατρο του παραλόγου, μτφ. Μάγια Λυμπεροπούλου, Δωδώνη, Αθήνα-Γιάννενα 1996, σ. 173-255.  Josef Bessen, «Ο ιδεαλιστικός ουμανισμός του Ιονέσκο», μετάφραση κειμένου: Δήμητρα Μπαλτά, Θεατρικά Τετράδια, 11, 1985, Michel Corvin, «Ο κόσμος του Ιονέσκο», απόσπασμα από το «Le theatre nouveau en France», μετάφραση Ν.Π., Θεατρικά Τετράδια, 11, 1985. Michael Hayes, «Ionesco’s plays: A Conspiracy of the Mind», στο B. Docherty (επιμ.), Twentieth Century European Drama, Macmillan, Λονδίνο 1994. Σαμαρά, Ζωή, Στα άδυτα του σημείου. Προοπτικές του θεατρικού κειμένου. Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2002 (επιλογές).

Συνέντευξη της σκηνοθέτιδας Σοφίας Μαραθάκη: Φαλακρή τραγουδίστρα, Θέατρο Τέχνης, Φρυνίχου 2019.

https://www.culturenow.gr/h-sofia-marathaki-kai-i-falakri-tragoydistria/

Ηχογράφηση για το ραδιόφωνο (1960): σκηνοθεσία Μήτσος Λυγίζος [https://www.youtube.com/watch?v=GNHX4-w9X2k 31/12/2019]

Βιβλιογραφία: Έντουαρντ Άλμπυ, Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γουλφ; μτφ. Καίτη Κασιμάτη-Μυριβήλη, Δωδώνη, Αθήνα 1977. Martin Esslin, Το θέατρο του παραλόγου, μτφ. Μάγια Λυμπεροπούλου, Δωδώνη, Αθήνα-Γιάννενα 1996, σ. 345-349. Matthew Roudanè, «Who’s afraid of Virginia Woolf?», στο Stephen Bottoms (επιμ.), The Cambridge Companion to Edward Albee, Cambridge University Press, Cambridge 2006.

Παράσταση: αποσπάσματα από την συνέντευξη του Δημήτρη Καταλειφού και της Ράνιας Οικονομίδου για την παράσταση του Απλού Θεάτρου και αποσπάσματα από την παράσταση, σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντύπα: [https://www.youtube.com/watch?v=-XFVzT_OkXs 31/12/2019]

Βιβλιογραφία: Χάρολντ Πίντερ, Πάρτυ γενεθλίων, μτφ. Παύλος Μάτεσις, Δωδώνη, Αθήνα 2002, Chr. Innes, «Harold Pinter: power plays and the trap of comedy», Modern British Drama, Cambridge UP, Cambridge 2002, σ. 279-296. Έ. Σακελλαρίδου, Θέατρο, Πολιτική, Αισθητική, Παπαζήσης, Αθήνα 2012, 237-279. O. Βrockett & R. Findlay (1991), Century of Innovation, Massachusetts: Alyson and Bacon, σ. 445-451

Παράσταση: σκηνοθεσία Αντώνης Αντύπας, Απλό Θέατρο (2005). Τραγούδι της Ελένης Καραΐνδρου για την παράσταση [https://www.youtube.com/watch?v=T7QB-G2mkG0 31/12/2019]

Κινηματογραφική ταινία:

Mέρος α΄[ https://www.youtube.com/watch?v=0vbXyXeEDhU 31/12/2019]

Μέρος β΄: [https://www.youtube.com/watch?v=H4K__NRJSDg 31/12/2019]

Μέρος γ΄: [https://www.youtube.com/watch?v=vnsm6MOq4uI 31/12/2019]

Μέρος δ΄:[ https://www.youtube.com/watch?v=CnmvJO8jHEc 31/12/2019]

Ημερολόγιο