Οικονομικά της Εκπαίδευσης και Κοινωνικές Ανισότητες

Christos Koutsampelas

Περιγραφή

Το μάθημα προσφέρει μία εκτεταμένη εισαγωγή στα οικονομικά της εκπαίδευσης, ενώ η προβληματική των σύγχρονων κοινωνικο-οικονομικών ανισοτήτων διατρέχει όλες τις θεματικές ενότητες, ενώ αποτελεί και κύριο αντικειμένο ορισμένων από αυτών. Ο βασικός στόχος του μαθήματος είναι οι φοιτητές να κατανοήσουν την οικονομική διάσταση των εκπαιδευτικών επιλογών, διαδικασιών, αποτελεσμάτων και πολιτικών τόσο σε ατομικό όσο και συλλογικό επίπεδο καθώς και την ευρύτερη αλληλεπίδραση μεταξύ εκπαιδευτικού συστήματος και οικονομίας.

Η ύλη του μαθήματος βασίζεται στη σύγχρονη βιβλιογραφία και καλύπτει θεματικές ενότητες όπως η θεωρία ανθρώπινου κεφαλαίου, η θεωρία σηματοδότησης, η ιδιωτική και κοινωνική απόδοση της εκπαίδευσης, η χρηματοδότηση της εκπαίδευσης καθώς και μια σειρά από ειδικά θέματα των οικονομικών της εκπαίδευσης όπως αυτά αναδύονται στην πλέον σύγχρονη βιβλιογραφία (τα οικονομικά της σχολικής επιλογής, η οικονομική σημασία των μη γνωστικών δεξιοτήτων, κ.α.).

Για την επιτυχή παρακολούθηση

Περισσότερα  

Ενότητες

Βασικά στοιχεία και πλαίσιο του μαθήματος. Βασικά εμπειρικά ευρήματα των οικονομικών της εκπαίδευσης. Εισαγωγή και ιστορική εξέλιξη των οικονομικών της εκπαίδευσης. Βασικές έννοιες των οικονομικών και η εφαρμογή τους στην εκπαίδευση: αποτελεσματικότητα, ισότητα, δίλημμα αποτελεσματικότητας και ισότητας, κόστος ευκαιρίας, θετικές και αρνητικές εξωτερικότητες, ανάλυση κόστους-οφέλους, κίνητρα.

Η προσέγγιση των δυνατοτήτων (Capability Approach) του Amartya Sen. Η έννοια της λειτουργικότητας (functioning), της δυνατότητας (capabaility) και της ουσιώδους ελευθερίας (substantive freedom) στη σκέψη του Sen. Η εκπαίδευση ως διεύρυνση των δυνατότητων του ατόμου και του συνόλου. Ανισότητα των ευκαιρίων στην εκπαίδευση υπό το πρίσμα της προσέγγισης των δυνατοτήτων.

Η Θεωρία του Ανθρώπινου Κεφαλαίου (ΘΑΚ): η έννοια του ανθρωπίνου κεφαλαίου στα οικονομικά και αντιπαραβολή με άλλες μορφές κεφαλαίου, η σχέση εκπαίδευσης και μισθού, ανθρώπινο κεφάλαιο - παραγωγικότητα - μισθοί, ανάλυση κόστους-οφέλους στα πλαίσια της ΘΑΚ, η χρονική αξιά του χρήματος και η μέθοδος της παρούσας αξίας.

Η συνάρτηση απολαβών του Mincer. H ιδιωτική (ατομική) απόδοση της εκπαίδευσης: ορισμός, τρόπος μέτρησης και σημασία για την άσκηση εκπαιδευτική πολιτικής. Κύρια ευρήματα της εμπειρικής βιβλιογραφίας.

Θεωρία Ανθρώπινου Κεφαλαίου και Ανισότητες: προώρη εγκατάλειψη σχολείου και φτώχεια, ασύμμετρη πληροφόρηση, περιορισμοί ρευστότητας, ανισότητες μεταξύ ανδρών και γυναικών στην αγορά εργασίας. 

Θεωρία της Σηματοδότησης: το πρόβλημα της ασύμμετρης πληροφόρησης στην αγορά εργασίας, η έννοια του αξιόπιστου σήματος, η εκπαίδευση ως σήμα, αντιπαραβολή με τη Θεωρία Ανθρώπινου Κεφαλαίου.

Δημόσιες δαπάνες εκπαίδευση: ορισμός, ταξινόμηση, διεθνείς συγκρίσεις και προσδιοριστικοί παράγοντες. Ιδιωτικές δαπάνες εκπαίδευσης: είδη δαπανών, διεθνείς συγκρίσεις, συμπληρωματική εκπαίδευση, επιλογή σχολείου. Κουπόνια εκπαίδευσης (school vouchers): κεντρική ιδέα, πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα, μελέτη περίπτωσης.

Oι οικονομικές συνέπειες των "κλειστών" σχολείων (λόγω COVID-18). Διαγενεακή εκπαιδευτική κινητικότητα: τάσεις και νέα ευρήματα. Η οικονομική σημασία των μη γνωστικών δεξιοτήτων.

Ημερολόγιο

Ανακοινώσεις