Eξ αποστάσεως εξέταση του μαθήματος Εισαγωγή στην Σκηνική Πρακτική - Επανληπτική εξεταστική Σεπτεμβρίου 2020
- Δευτέρα, 24 Αυγούστου 2020 -

Καλησπέρα σας,

 

Όσες φοιτήτριες και όσοι φοιτητές συμμετέχουν στην επαναληπτική εξετάση του μαθήματος του Σεπτεμβρίου θα εξεταστούν εξ αποστάσεως στις 10/9 μέσω διαδικτυακής πλατφόρμας που θα ανακοινωθεί μία ή δύο μέρες πριν τις εξετάσεις.

Υπενθυμίζεται ότι η δήλωση συμμετοχής των φοιτητών στην εξεταστική Σεπτεμβρίου γίνεται στη διεύθυνση https://gdpr-form.uop.gr έως και Τετάρτη 26-08-2020.

Η εξ αποστάσεως εξέταση περιλαμβάνει και τους δύο παρακάτω τρόπους εξέτασης:

Α. Εργασία

Οι φοιτητές  εξετάζονται με εργασία μεγέθους περίπου 5000 λέξεων, για την ιστορία της της σκηνικής πρακτικής, της υποκριτικής τέχνης και κυρίως τον κοινωνικό ρόλο των ηθοποιών,με αναφορά σε συκρκριμένα παραδείγματα. Ενδεικτικά, μπορείτε να αναδείξετε το στυλ παιξίματος, τη σχέση με το κοινό, τα προσωπεία- κουστούμια, την κοινωνική τους λειτουργία / θέση, τις δυσκολίες των ηθοποιών , κ.ο.κ. ή/και να συγκρίνετε διαφορετικές προσεγγίσεις/εποχές μεταξύ τους. Θα εκτιμηθεί η κατάθεση των δικών σας προβληματισμών και σκέψεων, από την οπτική της σύγχρονης σκηνικής πρακτικής. 

Προτεινόμενα θέματα για εργασίες:

  1. Οι μύθοι της γένεσης του θεάτρου και της υποκριτικής σε διάφορα μέρη του κόσμου
  2. Η υποκριτική και οι ηθοποιοί στην Αρχαία Ελλάδα
  3. Η υποκριτική και οι ηθοποιοί στην Αρχαία Ρώμη
  4. Η υποκριτική και οι ηθοποιοί στο παραδοσιακό θέατρο της Ασίας (Ινδία, Κίνα, Ιαπωνία)
  5. Οι μίμοι και το λαϊκό θέατρο από την αρχαιότητα ως τον Μεσαίωνα
  6. Η υποκριτική και οι ηθοποιοί στον Μεσαίωνα
  7. Η υποκριτική και οι ηθοποιοί στην Αναγέννηση: commedia dell'arte, commedia erudita
  8. Η υποκριτική και οι ηθοποιοί στο ελισαβετιανό θέατρο (την εποχή του Σαιξπηρ)
  9. Η υποκριτική και οι ηθοποιοί στον 18ο και τον 19ο αιώνα: νεοκλασσικισμός, ρομαντισμός, νατουραλισμός
  10. 20ος αιώνας: Μπορείτε να επιλέξετε μία ή περισσότερες από τις παρακάτω σχολές εκπαίδευσης του ηθοποιού ή προσεγγίσεις της σκηνικής πρακτικής (Ρωσία: Κονσταντίν Στανισλάβσκι, Βζέβολοντ Μέγιερχολντ, Εβγκένι Βαχτάνγκοφ, Μιχαήλ Τσέχοφ, Γαλλία: Γαλλία Ζακ Κοπώ, Αντονέν Αρτώ, Ζακ Λεκόκ, Αριάν Μνουσκίν, Γερμανία: Μαξ Ράινχαρντ, Μπέρτολντ Μπρεχτ, Αγγλία: Τζόαν Λίτλγουντ, Πίτερ Μπρουκ   ΗΠΑ: Λη Στρασμπεργκ, Στέλλα Άντλερ, Σάνφορντ Μάισνερ, Τζόζεφ Τσάικιν, Αν Μπόγκαρντ. Πολωνία: Γέρζi Γκροτόφσκι, Βλότζιμιερτζ Στανιέβσκ, Ιταλία: Τζιόρτζιο Στρέλερ,  Ντάριο Φο, Εουτζένιο Μπάρμπα.).

Στην εργασία αξιολογείται θετικά ο συγκροτημένος λόγος, ο πλούτος και η αξιοποίηση των βιβλιογραφικών πηγών και η χρήση των βιβλιογραφικών αναφορών με δεοντολογικό και επιστημονικό τρόπο (όχι αντιγραφές από το ίντερνετ, παραπομπές σε επιστημονικά βιβλία άρθρα κι όχι σε πλατφόρμες τύπου Wikipedia).

Η εργασία κατατίθεται στο πεδίο Εργασίες του eclass μέχρι τις 9/9.

(Ποσοστό βαθμολογίας 70%)

 

  Γ) Προφορικές εξετάσεις πάνω στη Σκνική πρακτική του 20ου αιώνα

Οι εξετάσεις είναι προφορικές, με «ανοιχτά βιβλία», με ερωτήσεις κρίσεως σχετικές με τα χαρακτηριστικά των σχολών των Στανισλάβσκι, Μέγιερχολντ και Μπρεχτ, που εξετάστηκαν στα μαθήματα: π.χ. ορολογία, ιστορικές πληροφορίες, βασικές αρχές,  επιρροές και σύγκριση με άλλες σχολές, αρνητικά - θετικά σύμφωνα με εσάς χαρακτηριστικά  και τυχόν παραδείγματα από αξιόλογες θεατρικές παραστάσεις τις οποίες έχετε παρακολουθήσει ή στις οποίες έχετε λάβει μέρος, δυσκολίες σχετικά με την προσέγγιση της κάθε σχολής. Οι ερωτήσεις θα βασίζονται στις παραδόσεις, στις φωτοτυπίες και στα συγγράμματα και θα αξιολογηθεί η κατανόηση των εννοιών και των θεωριών.

Επίσης θα γίνουν διευκρινιστικές ερωτήσεις πάνω στις θεωρητικές εργασίες που έχουν κατατεθεί από εσάς.

Θετικά θα αξιολογηθούν: η εμπλοκή σας με το αντικείμενο, το γενικότερο δικό σας διάβασμα με βάση τη βιβλιογραφία που έχει δοθεί, η παρακολούθηση παραστάσεων, ο συγκροτημένος λόγος, η κατανόηση των εννοιών και των ζητημάτων της σκηνικής πρακτικής που εξηγήθηκαν κατά τις παραδόσεις ή που αναζητήθηκε στη βιβλιογραφία.  Στις προφορικές εξετάσεις, αξιολογείται θετικά η ικανότητα συνδυαστικής χρήσης και επεξεργασίας των πληροφοριών, της κατανόησης και της κριτικής σκέψης, ενώ αντίθετα δεν ζητείται η απομνημόνευση πληροφοριών.

 

(Ποσοστό βαθμολογίας 30%)

 

 ΥΛΗ ΕΞΕΤΑΣΕΩΝ

Α) Σημειώσεις (Βλ. eclass - Εγγραφα): 1) Ιστορία της Υποκριτικής μέχρι τον 20ο αιώνα 2) Ιστορία της Υποκρτικής του 20ου αιώνα 3) σημειώσεις από παραδόσεις (υποχρεωτικό)

Β) Συγγράμματα (υποχρεωτικό)

Γ)  Η προτεινόμενη βιβλιογραφία, ιδίως τα βιβλία/ κεφάλαια βιβλίων που αναφέρονται στην σκηνική πρακτική του 20ου αιώνα και ειδικά στον Στανισλάβσκι, τον Μέγιερχολντ, τον Μπρεχτ (προαιρετικό)

 

Προτεινόμενη βιβλιογραφία

Για την σκηνική πρακτική πριν τον 20 αιώνα

  • Μποζίζιο Π. (2006): Iστορία του Θεάτρου, Αθήνα: Αιγόκερως
  • Brown, J.R. (1995). The Oxford Illustrated History of Theatre. Oxford: Oxford University Press
  • Diderot, D. (2009). Το παράδοξο με τον ηθοποιό. Αθήνα: Πόλις. Fraser, N. (2004).
  • Dupont F. (2003). Η αυτοκρατορία του ηθοποιού: Το θέατρο στην Αρχαία Ρώμη. Αθήνα: Μορφωτικό ϊδρυμα Εθνικής Τραπέζης
  • Easterling P. & Hall E. ((2002). Greek and Roman Actors: Aspects of an Ancient Profession. Cambridge: Cambridge University Press
  • Gunawardana, A.J. et al ( 1989). Το θέατρο στην Ασία. Αθήνα: Δωδώνη
  • Meyer- Dingraefe D. ( 2001). Approaches to Acting: Past and Present. New York: Continuum
  • Taplin O. ( 2003). Η αρχαία ελληνική τραγωδία σε σκηνική παρουσίαση. Αθήνα: Παπαδήμα
  • Zarilli Ph. et al (2006). Theatre Histories: An introduction. New York: Routledge

Για την σκηνική πρακτική στον 20 αιώνα

  • Barba, E. & Savarese, N. (2008). H μυστική τέχνη του ηθοποιού- Αρχές Θεατρικής Ανθρωπολογίας. Αθήνα: ΚΟΑΝ.
  • Γκροτόφσκι, Γ. (1982).  Για ένα φτωχό θέατρο, Αθήνα: Θεωρία  
  • Dinkgraefe, D.M. (2001). Approaches to Αcting: Past and Present. New York: Continuum.
  • Έσσλιν, Μ. (2005). Μπρεχτ ο άνθρωπος και το έργο του. Αθήνα: Δωδώνη
  • Gorchakov, Ν. (1997). Βαχτάνγκοφ: Μαθήματα σκηνοθεσίας και υποκριτικής. Αθήνα: Μέδουσα.
  • Hodge, A. (2000). Twentieth Century Actor Training. London and New York: Routledge.
  • Μέγιερχολντ, Μ. (1982) Κείμενα για το θέατρο 1891 -1917, Αθήνα: Ιθάκη
  • Μπρεχτ Μπ, (1979). «Μικρό όργανο για το θέατρο», στο Από τον Αριστοτέλη στον Μπρεχτ, Αθήνα: Κάλβος
  • Moore, S. (1992). Το Σύστημα Στανισλάβσκι. Αθήνα: Παρασκήνιο.
  • Στανισλάβσκι, Κ. (1959) Ένας ηθοποιός δημιουργείται, Αθήνα: Γκόνης
  • Στανισλάβσκι, Κ. (1962) Πλάθοντας ένα ρόλο, Αθήνα: Γκόνης
  • Τσέχοφ, Μ . (1991). Μαθήματα για έναν επαγγελματία ηθοποιό, Αθήνα: Δωδώνη